HTML

Zupasta filmélményei

Friss topikok

Címkék

afgán (5) afrikai (14) albán (3) algériai (3) amerikai (14) animáció (2) argentin (12) ausztrál (10) azeri (4) bangladesi (5) belga (12) bhutáni (3) bolgár (8) bolíviai (6) bosnyák (10) brazil (9) brit (17) chilei (9) costa rica-i (6) csádi (1) cseh (9) dán (19) dél-afrikai (3) dél-koreai (17) doku (14) dominikai (6) ecuadori (2) egyiptomi (7) elefántcsontparti (2) észak-ír (3) észt (13) etióp (2) fehérorosz (3) finn (14) francia (13) fülöp-szigeteki (5) ghánai (1) görög (10) grúz (7) guatemalai (4) haiti (1) holland (12) hondurasi (1) hongkongi (10) horvát (6) indiai (8) indonéz (6) ír (8) iraki (4) iráni (11) izlandi (10) izraeli (13) japán (11) jemeni (2) jordán (5) kambodzsai (9) kameruni (2) kanadai (14) kazah (5) kenyai (4) kínai (13) kirgiz (3) kolumbiai (9) koszovói (8) kubai (3) lao (1) legjobb külföldi (34) lengyel (10) lesothoi (2) lett (9) libanoni (7) litván (9) luxemburgi (7) macedón (7) magyar (22) maláj (4) malawi (2) máltai (2) marokkói (6) mauritániai (1) mexikói (11) moldáv (1) mongol (3) montenegrói (6) namíbiai (1) német (19) nepáli (4) nicaraguai (1) nigériai (3) norvég (13) olasz (13) örmény (5) orosz (8) Oscar (36) osztrák (13) pakisztáni (3) palesztin (9) panamai (5) paraguayi (3) perui (8) portugál (7) román (12) rövid (1) spanyol (9) svájci (12) svéd (12) szarajevó (2) szaúd-arábiai (4) szenegáli (3) szerb (13) szingapúri (10) szlovák (10) szlovén (10) szomáliai (1) szudáni (1) taiwani (8) thai (10) Titanic (4) török (10) tunéziai (8) ugandai (1) új-zélandi (6) ukrán (9) uruguayi (5) üzbég (3) venezuelai (5) vietnámi (6) Címkefelhő

Titanic fesztivál 2017

2017.04.11. 12:23 zupasta

Számi vér (Sameblod) - A kerettörténet szerint a nagymama a családjával, egy távoli rokon temetésére Lappföldre utazik, de láthatóan nem érzi magát jól egykori otthonában. Megelevenednek régi emlékei, ahogy a háború előtti svéd állam őt és a számi gyerekeket svéd iskolába kényszerítette, ami csak behódolásra tanított, de a valódi integráció lehetőségét tőből elvágta. A lány a rengeteg megaláztatás után mégsem adta fel az álmát, így magának kellett a saját útját kitaposnia, megküzdenie a be (nem) fogadó társadalom ellenállásával, és saját családja visszahúzó erejével is. A tavaly készült dán Under Sandet után ismét egy filmes szembenézés a skandináv történelem egy kevéssé ismert és méltán szégyellt mozzanatával. Lassan, de biztosan haladó, kontrasztokkal jól bánó, megrendítő alkotás. Az idei fesztivál egyik legjobbja. 5

 Izgalom: [*  ] Érzelem: [***] Humor: [   ] Mondanivaló: [***]

sameblod.png

Apdét: Az öt pont olyannyira indokolt, hogy végül a fesztivál fődíját, a Hullámtörők-díjat is ez a film nyerte el, teljes joggal. De azért a többi között is akad csemege, szóval lehet bátran továbbolvasni. 

 

Halálos adósság (Old Stone) - A Titanicon is jól ismertek már azok a kínai filmek, amikben a főhős olyan helyzetbe kerül, hogy a saját és családja túléléséért valamilyen súlyos bűncselekményt kell elkövetnie. Itt egy egyszerű taxisofőr kerül egy baleset közepébe, és mivel a valódi felelőst nem sikerül megtalálni, így rá hárulnak az áldozat kórházi költségei. Mint kiderül: nem ritka, hogy ilyenkor sokan inkább végeznek a sebesülttel, mint hogy hasonló helyzetbe kerüljenek. Ahogy főhősünk egyre mélyebbre kerül a körülmények labirintusában, ő is egyre inkább csak ezt a lehetőséget kezdi maga előtt látni. Jól összerakott, teljesen nézhető. 4

Izgalom: [** ] Érzelem: [*  ] Humor: [*  ] Mondanivaló: [*  ]

oldstone.png

 

Anya (Ema) - Elza észt falusi házában éli társas magányát, fő elfoglaltsága pedig magatehetetlen, felnőtt fia gondozása. Lauri egy lövöldözésben sérült meg, azóta fekszik otthon éberkómában. A nyomozás során kiderül: a fiú az eset előtt összes megtakarítását levette a számlájáról, így hirtelen minden látogató a pénzt kezdi keresni, és persze a tettest, aki lelőtte Laurie-t. Közben pedig az anyával együtt mi is kihallgatjuk-leshetjük a közösség tagjainak apró-cseprő titkait és Laurie-hoz fűződő, szövevényes viszonyaikat. Az alaphelyzetet és a sztorit egészen izgalmasan építették fel - kár, hogy a végére az egészet összecsapták, és a tettes kilétét is már kétharmadától lehet tudni. De nem is ez a fontos, hiszen nem krimit látunk, hanem ahogy egy mikroközösség élete egy passzív figura köré szerveződik és fordul föl teljesen. 4

Izgalom: [*  ]  Érzelem: [***]  Humor: [*  ] Mondanivaló: [*  ]

ema-2.png

 

Árnyak ideje (Age of Shadows) - Történelmi akciókrimi Korea harmincas évekbeli, Japán-ellenes földalatti mozgalmáról. A tavaly vetített A bérgyilkosságnak a párhuzamos filmje, csak az jobb volt. Ennél bővebben már az idei idegennyelvű Oscar-jelöltek között már kitárgyaltuk. 3

age-2.png

 

Kereszttűz (Free Fire) - Valamikor a hetvenes években egy bostoni, elhagyott gyárépületben fegyverkereskedők és északír harcosok készülnek a kölcsönösen előnyös üzletre. Majd egyszer csak két rakodóember személyes konfliktusa miatt lövöldözés tör ki, így - mint minden hasonló filmben - itt is meghiúsul a zökkenőmentes átadás-átvétel. Eddig tart maga a cselekmény, innentől meg lényegében egy másfél órás , egyetlen térben játszódó akciójelenetet láthatunk, amiben alig lehet követni, hogy ki kivel van és kire lő. Az alaphelyzet, a barkók és színes zakók, Cillian Murphy, Brie Larson és producerként Martin Scorsese egészen sikeresen keltik fel az érdeklődést, de a film legnagyobb része mégis csak egy közepesen sikerült stílusgyakorlat. Agyilag egyáltalán nem megmozgató, még egy Tarantino-film is fineszesebben van összerakva. 2

 Izgalom: [** ] Érzelem: [   ] Humor: [*  ] Mondanivaló: [   ]

freefire.png

 

Kokszongi sirató (The Wailing) - Egy dél-koreai kisváros álmos mindennapjaiba némi változást hoz, hogy egyszerű emberek minden előzmény nélkül lemészárolják saját családtagjaikat, mások meg csak simán öngyilkosok lesznek. A rendőrség jobb híján valamilyen gonosz szellem jelenlétét sejti a háttérben, a gyanú meg  hamar az erdő szélén élő, ismeretlen japán emberre terelődik. Amikor pedig a helyi rendőr kislányát szállja meg az ürdöng, a fakabát maga veszi kézbe az ügyet. Egészen érdekesen indul, sőt a távol-keleti ördögűzés is érdekes pendant-ja az általunk is ismert, katolikus verziónak. De a zombis vonal már kicsit sok, és csavarból az is elég lett volna, amit már egyébként is lehetett sejteni. A lényeg, hogy a két és fél órás hossz erősen indokolatlan, a kevesebb több lett volna. 3

 Izgalom: [** ] Érzelem: [*  ] Humor: [*  ] Mondanivaló: [   ]

wailing.png

 

Kisvárosi szamuráj (Samurai Rauni) - Rauni egy kedves, antipatikus, masszív alkoholista, finn hajléktalan, aki magát szamurájnak képzeli, és próbálja kideríteni, hogy vajon ki is akarta őt lebérgyilkolni? Egy sajátos világban játszódó, vicceskedni próbáló, de amúgy nem túl értelmes alkotás, ami a nőkkel és gyermekekkel szembeni erőszakot is kissé szabadon kezeli. Mentségére legyen mondva, hogy az egész történet valószínűleg egy agyát elivott szerencsétlen elméjében játszódik, és aki figyel, annak az egész belső metafora-rendszer valódi jelentése is kirajzolódhat. Ez menti meg a filmet attól, hogy csupán egy értelmetlen katyvaszként lehessen értelmezni. 3

 Izgalom: [*  ] Érzelem: [*  ] Humor: [*  ] Mondanivaló: [** ]

samurai.png

 

Nyers (Grave) - A vegetáriánus, mindenfajta hústól viszolygó Justine gólyaként kerül egy francia állatorvosi egyetemre. Itt először undorral fordul el a szadista beavatási szertartásoktól és a nyers nyúlvesétől, de idővel rájön:mégis vonzódik a nyers hús iránt. Majd az események sora és egy véletlen baleset folytán olyan felfedezéseket tesz magában, amikre a legkevésbé sem számított. Tény, hogy a film a húst és a vért elég naturalista módon ábrázolja, de az állítólag külföldi mozikban osztogatott hányzacskó legfeljebb annak indokolt, aki még nem látott korábban horrorfilmet. Bár - a Carrie és A kör megidézésével együtt is - ez annál azért komplexebb alkotás műfajilag, cselekményileg, szimbolikusan egyaránt. Mivel a film egy óriási Universal Pictures-logóval kezdődik, kérdés, mennyire van helye egy függetlenfilm-fesztiválon, de húzó műnek remek, és az iránta keltett érdeklődés is indokolt. 5

 Izgalom: [***] Érzelem: [** ] Humor: [   ] Mondanivaló: [** ]

grave.png

 

Shelley - Dán házaspár erdei kunyhójába fogadja a román Elenát, eleinte háztartási alkalmazottnak, majd arra is megkérik: legyen születendő gyermekük béranyja. Egy darabig így élnek édeshármasban a világtól elszigetelten, majd Elena elég fura testi és pszichikai tüneteket kezd produkálni, és ez a házaspár nyugalmát is jócskán feldúlja. Lassú, de egyre feszültebb kamaradarab, ami lassan nyomasztó pszichothrillerré, majd horrorfilmmé válik. Némileg hajaz olyan klasszikusokra, mint a Rosemary gyermeke, az Antikrisztus vagy A kör, a dán asszony arca pedig szintén ismerős lehet: a norvég Ellen Dorrit Petersen, aki a három éve a Titanicon bemutatott Vakon (Blind) főszerepét is játszotta. 4

 Izgalom: [** ] Érzelem: [***] Humor: [   ] Mondanivaló: [*  ]

shelley.png

 

Gimme Danger - Dokumentumfilm a The  Stooges együttesről, ami megelőzve (és alulmúlva) korát, már a hatvanas évek végén föltalálta a punkot. Pontosabban a rendes hangszerea tudás nélküli zúzást, miközben a frontember: Iggy Pop benarkózva ugrált és ordibált hülyeségeket a mikrofonba. Iggy és három, a filmkészítésekor még életben lévő zenésztársa nosztalgiáznak a régi szép időkön, az első koncerteken, a profivá váláson, a permanens LSD-mámoron, és a stage dive föltalálásán. A bevágott koncertfelvételek érdekesek, az animációk viccesek, de a régi játékfilmek teljesen fölöslegesek, háttértudás nélkül pedig értelmezhetetlenek. Egyébként tisztességes iparosmunka Jim Jarmuschtól, de semmi több. Akit nem érdekel különösebben a téma, az valószínűleg nem fogja annyira élvezni. 2

gimme.png

 

Az alagút végén (Al final del túnel) - A magányosan élő, tolószékes Joaqín körül egyre több furcsaság történik: előbb egy sztriptíztáncosnő és néma kislánya költözik be hozzá albérletbe, emellett pedig arra is felfigyel, hogy háza pincefalának másik oldalán titokzatos bűnözők szövögetik tervüket a készülő alagútról, amin át a szemközti bankot szeretnék kirabolni. Sejthető, hogy ez a két szál előbb-utóbb össze fog érni, de addig is kiteljesedik mindkettő, a főhős meg próbál ura lenni a helyzetnek: gyámolítani az anyát s gyermekét, illetve megakadályozni a gonosztevőket. Sajnos eközben annyi hibát vét - ő, de még inkább a forgatókönyvíró - hogy egy ponton túl már komolyan vehetetlenné válik. Javára írható viszont, hogy az izgalmat végig fenntartja, és fineszes befejezést nyújt, de attól még megmarad egy felemás akciófilmnek. 3

 Izgalom: [***] Érzelem: [** ] Humor: [*  ] Mondanivaló: [   ]

tunel.png

 

Egy vezető gyermekkora (The Childhood of a Leader) - Amerikai család az elő világháború után egy franciaországi romos kastélyba költözik, az apuka ugyanis a Párizs környéki béketárgyalásokon Wilson elnök stábjának a magas rangú tagja. A szülők ridegtartásban nevelik(?) egy szem fiukat, igazi kötődése legfeljebb a házvezetőnővel és a házitanítónővel alakul ki. A kissrác megtanulja, hogyan kell rideg falak között lelkileg túlélni, és hogyan kell az embereket maga körül tárgyként kezelni, míg valóban egy autoriter személyiséggé fejlődik. Az alkotók alighanem a totális filmre törekedtek, aminek minden pillanata a film egész mondanivalóját magában hordozza.

A világtörténelem a szemünk előtt alakul, két szálon is - közben pedig a szinte állandó félhomály, a nagy terekben elvesző kisfiú, meg a remek háttérzene folyamatosan fenntartják a feszültséget, akkor is, amikor látszólag semmi nem történik. Kevés szereplős kamaradarab, többek között A nimfonáiásból ismert Stacy Martinnal, A némafilmesben látott Berenice Béjo-val, a számos filmből ismerős, ír Liam Cumminghammel, valamint az Amélie bolondos szomszédasszonyával: Yolande Moreau-val. A rengeteg statiszta, a kosztümök, a régi autók és a budapesti (vagy környéki) forgatási helyszínek mellett az egyszerű, de erőteljes filmes eszközök mind egy remek témához asszisztáltak. 5

 Izgalom: [** ] Érzelem: [***] Humor: [   ] Mondanivaló: [***]

childhood.png

 

1945 - Török Ferenc új filmje kényes történelmi témához nyúl: a háborúban elhurcolt zsidóság vagyonának sorsához és a magyar társadalom elfojtott lelkiismeretéhez. A remek és merész témaválasztás ezúttal sajnos gyenge megvalósítással párosult. Bővebb beszámoló önálló cikkben lesz olvasható. 3

1945-2.png

(A lista a fesztivál után is folyamatosan bővül.)

Szólj hozzá!

Címkék: magyar francia brit finn amerikai doku svéd kínai argentin dán észt Titanic dél-koreai

A bejegyzés trackback címe:

https://zupasta.blog.hu/api/trackback/id/tr4812360975

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása