HTML

Zupasta filmélményei

Friss topikok

Címkék

afgán (5) afrikai (14) albán (3) algériai (3) amerikai (14) animáció (2) argentin (12) ausztrál (10) azeri (4) bangladesi (5) belga (12) bhutáni (3) bolgár (8) bolíviai (6) bosnyák (10) brazil (9) brit (17) chilei (9) costa rica-i (6) csádi (1) cseh (9) dán (19) dél-afrikai (3) dél-koreai (17) doku (14) dominikai (6) ecuadori (2) egyiptomi (7) elefántcsontparti (2) észak-ír (3) észt (13) etióp (2) fehérorosz (3) finn (14) francia (13) fülöp-szigeteki (5) ghánai (1) görög (10) grúz (7) guatemalai (4) haiti (1) holland (12) hondurasi (1) hongkongi (10) horvát (6) indiai (8) indonéz (6) ír (8) iraki (4) iráni (11) izlandi (10) izraeli (13) japán (11) jemeni (2) jordán (5) kambodzsai (9) kameruni (2) kanadai (14) kazah (5) kenyai (4) kínai (13) kirgiz (3) kolumbiai (9) koszovói (8) kubai (3) lao (1) legjobb külföldi (34) lengyel (10) lesothoi (2) lett (9) libanoni (7) litván (9) luxemburgi (7) macedón (7) magyar (22) maláj (4) malawi (2) máltai (2) marokkói (6) mauritániai (1) mexikói (11) moldáv (1) mongol (3) montenegrói (6) namíbiai (1) német (19) nepáli (4) nicaraguai (1) nigériai (3) norvég (13) olasz (13) örmény (5) orosz (8) Oscar (36) osztrák (13) pakisztáni (3) palesztin (9) panamai (5) paraguayi (3) perui (8) portugál (7) román (12) rövid (1) spanyol (9) svájci (12) svéd (12) szarajevó (2) szaúd-arábiai (4) szenegáli (3) szerb (13) szingapúri (10) szlovák (10) szlovén (10) szomáliai (1) szudáni (1) taiwani (8) thai (10) Titanic (4) török (10) tunéziai (8) ugandai (1) új-zélandi (6) ukrán (9) uruguayi (5) üzbég (3) venezuelai (5) vietnámi (6) Címkefelhő

Legjobb külföldi 2016 / I. Afrika + Amerika

2016.03.05. 01:36 zupasta

Éééés elérkeztünk az idei legjobb külföldi filmek járó Oscar nevezettjeinek. Az idei remek felhozatal miatt több rész lesz. A koncepció szerint földrajzilag haladunk: kezdjük Afrikában, aztán áthajózunk Amerika déli feléhez, onnan északra érve ismét óceánra kelünk Európa felé, ahol nagyjából tartva a kelet-délkeleti irányt, megérkezünk Ázsiába, végül azon belül is a Távol-Keletre. A Saul fia az európai filmeket bemutató második részben szerepel, de az összeállításban a fő cél bemutatni, hogy a magyar sikerért milyen más alkotásokkal kellett versenyeznie, még inkább emelve az elnyert díj értékét.

 

Afrika:

Elefántcsontpart: Run [Fuss] - Egy fiatal fiú lelövi a miniszterelnököt, majd menekülés közben elmeséli az élettörténetét. Hogyan nem lett belőle falusi esőcsináló, hogyan lett ehelyett egy vásári zabálóművész asszisztense, hogyan került egy szélsőjobboldali milíciába, majd innen az ellenkező oldalra, a kormányellenes lázadókhoz? A fő motívum, hogy egész életében csak futnia kellett valahonnan, és ez a filmben sincs másképp. Közben egy keserű keresztmetszetet láthatunk a polgárháborús Elefántcsontpartról, ami szerencsére már a múlté: a filmbeli "admirális" ihletője jelenleg a hágai Nemzetközi Törvényszék ítéletére vár. Az első fekete-afrikai ország, ami Oscaron valaha indult, rögtön meg is nyerte a díjat 1977-ben, a Fekete-fehér színesben-nel. Ehhez képest a második nevezéssel majdnem negyven évet kellett várni, egy kevésbé sikeres alkotással. (Közben meg két éve a kanadai Rebelle már egészen jól feldolgozta az afrikai gyerekkatonaság témáját, és az ezzel párhuzamosan megjelenő Hontalan fenevadak is.) Viszont jó, hogy az ország legismertebb színésze, a leginkább Jim Jarmusch-művekből ismert Isaach de Bankolé is kapott benne egy kicsi, de jelentős szerepet.

Izgalom: [***] Érzelem: [** ] Humor: [   ] Mondanivaló: [*  ]

run.png

 

Etpia: Bárány (Lamb) - A falassa (=etióp zsidó) kiskamasz Efráim, anyja elvesztése után, apjával elköltözik az éhínség sújtotta vidékről. A kisfiú magával viszi kedvenc bárányát, Csunit is. Először a vidéki rokonokhoz mennek, majd Efráim itt is marad, amíg apja a fővárosba megy munkát keresni. Az új környezetben a kissrác nehezen tudja a helyi hagyományokat és nemi sztereotípiákat követni, ezért minden vágya, hogy hazajusson. Egyetlen társa Csuni, illetve később a szintén különc lányunokatestvére: Cion, aki egész nap újságokat olvas, és feltett terve, hogy egyetemen tanuljon tovább. Tehát mindketten azon dolgoznak, hogy kitörjenek a provinciális, minden kibontakozást gátló, falusi környezetből - Efráim esetében ez azért is sürgető, mert közeledik a barmicvója, amikor is a hagyomány szerint neki kéne majd leölnie a bárányát. Afrikai felnövéstörténet, néhány elvarratlan szállal és kifuttatlan témával, de legalább szép tájjal és cuki barna barival.

Izgalom: [*  ] Érzelem: [***] Humor: [*  ] Mondanivaló: [** ]

lamb.PNG

 

Amerika: 

Bralia: A második anya (Que horas ela volta?) - Jöhet akármilyen társadalmi változás Brazíliában, a gazdagok békés, csilivili, belterjes nyugalmát semmi nem zavarhatja meg. Egészen amíg kedvenc háztartási alkalmazottuk nagykamasz lánya látogatóba nem érkezik. A család vendége-cseléd gyereke kettős szerep alapból kitermeli a maga konfliktusait, ráadásul a lány személyére is mindenki másképp reagál. A mélyben lapuló osztályellentétek és belső feszültségek így lassan fölkavaródnak - többek között a nagyságos asszony és a háziszolga egyszerre jönnek rá: mindketten lemaradtak a saját gyerekük felneveléséről. Az idei Oscar-jelölésben sajnos minden pozitív előrejelzés ellenére sem játszott, de a nemzetközi díjeső abszolút indokolt.

Izgalom: [** ] Érzelem: [***] Humor: [*  ] Mondanivaló: [***]

que_hora.png

 

Uruguay: Una noche sin Luna [Holdnélüli éjszaka] - Három, egymással lazán kapcsolódó történet, amelyek főszereplői ugyanazon a szilveszter-újév éjszakán az emberi kötődés egy-egy (számukra) új fajtáját ismerik meg. A kislányát meglátogató elvált apuka, az országúton lerobbant búvész, valamint a börtönből eltávra kiengedett gitáros élete egyszerre, egymástól nem is olyan távol változik meg valamelyest. Persze ezek a szkeccsek messze nem olyan erősek, mint a tavalyi argentin Eszeveszett mesék: jóval visszafogottabbak, és túlságosan nagy csattanókra vagy óriási tanulságokra sem kell számítani. Igazából ezek az alaphelyzetek ennél jóval többet is elbírtak volna.

Izgalom: [** ] Érzelem: [***] Humor: [*  ] Mondanivaló: [*  ]

noche.png

 

Argentína: El Clan [A klán] - A nyolcvanas évek elején az argentin sajtó két eseménytől volt hangos: a Falkland-szigeteki háborútól, valamint az azzal egy időben kezdődő emberrablás-sorozattól, melynek keretében három embert is kivégeztek, habár közülük kettőért kifizették a váltságdíjat. Ma már tudjuk, hogy ez egy családi vállalkozás volt, az embereket meg a házuk pincéjében tartották fogva, és természetesen az egész család tudta, mi folyik odalenn. Sőt a diktatúra államgépezete is, ahol apuci azelőtt magas beosztásban dolgozott, ezért nem is kapták el sokáig. A valódi motivációja sem annyira a pénz volt, sokkal inkább a hatalom és az érinthetetlenség mehetett az agyára. A film leginkább az apára és a legidősebb fiúra fókuszál, illetve hogy a pszichopata zsarnok hogyan veszti el lassan az irányítást az események és a saját családja felett. Vannak ütős jelenetek, és a zeneválasztás is elsőrangú, de sajnos a lendület nem elég egyenletes, pár fontos tényező össze lett csapva, míg kevésbé fontosak kibontva. Mintha kicsit hajazni akarna az Egy sorozatgyilkos nyarára, de messze nem éri utol.

Izgalom: [** ] Érzelem: [*  ] Humor: [*  ] Mondanivaló: [*  ]

clan.png

 

Chile: El Club - Egy hűvös, déli tengerparti városkában a katolikus egyház fenntart egy házat, ahol a bűnön kapott papjait rejtegeti a világ elől, egyúttal megadja nekik a szembenézés és magukba szállás lehetőségét. Van, aki pedofíliáért kerül oda, más gyerekkereskedelemért, sima homoszexualitásért, vagy már maga sem tudja, miért. Ám a kemény belső szabályok, az összezártság és egy (aztán egy másik) új pap érkezése csak újabb kérdéseket és kísértéseket vet föl. Ráadásul a papi gyerekbántalmazások egy régi áldozata is folyamatosan a nyomukban jár. Csöndes és végtelenül lassú film, minimális történettel és korlátozott karakterrajzzal. Aki szeret csöndben ülni a hajnali tengerparton és nézni a vizet, annak alighanem ez is be fog jönni.

Izgalom: [*  ] Érzelem: [***] Humor: [   ] Mondanivaló: [*  ]

club.png

  

Kolumbia: El abrazo de la serpiente - Az idei év meglepetés-jelölése ez a fekete-fehér, lassú filmballada a kolumbiai őserdőről és az előbb ifjú és heves, később pedig idős és bölcs indiánról. A két idősík között a kapcsot az adja, hogy mindkettőben egy-egy európai tudóst kell elkalauzolni a dzsungelben. Közben magától értetődően előkerül ember és természet, magasszintű tudomány és az ősi tanok viszonya, és persze a fehérember, aki csak irigységet, halált, agressziót és elnyomást hoz magával, bármerre jár. Szóval csupa újszerű gondolat, amiről az Avatar óta nem csináltak filmet, szóval már kellett ez, mint egy falat kenyér. A Borgman címszerepéből ismerős Jan Bijvoet felbukkanása talán segít a film nézhetőségén, de sok rejtélyt nem tartogat, már leszámítva a jelölés okát.

Izgalom: [*  ] Érzelem: [*  ] Humor: [   ] Mondanivaló: [** ]

abrazo.png

 

Dominikai Köztársaság: Dólares de arena [Sand Dollars - Homokdollárok] - Ki gondolta volna, hogy még 2015-ben is készülhet Chaplin-film? Sőt a csupa amatőr szereplőkkel forgatott műben Geraldine Chaplin az egyetlen hivatásos színész. Egy idősödő hölgyet alakít, aki hátralévő éveit egy tengerparti faházban szeretné eltölteni, és boldogan élni szerelmével, a szinte még tinédzser helyi lánnyal. Már amikor a csajnak éppen nem más gazdag, külföldi kuncsafttal van dolga, vagy az időt nem a stricijével múlatja. Ez egészen jól is megy neki, míg egyszer csak teherbe nem esik. Kissé nyomasztó alkotás kihasználás és kihasználtság lélektanáról, valamint a karibi idill mélyén megbúvó, megalázó emberi játszmákról.

Izgalom: [   ] Érzelem: [** ] Humor: [   ] Mondanivaló: [** ]

dolares.png

 

Kuba idén nem nevezett, de az ír Viva! pont ott játszódik.

 

Guatemala: Ixcanul - A maja indiánok a címet is jelentő, nagy vulkán tövében laknak, és legfeljebb az látta az azon túli világot, aki az Egyesült Államokba jár kulimunkára. Maria, a tinédzser lány is szeretné megismerni, ráadásul őt a kényszerházasság veszélye is motiválja. Csak közben egy nemkívánt terhesség és a mindenféle népi abortusz-kuruzslások is csökkentik a kitörés lehetőségét. A természeti népek bezártsága és az idegen külvilág kontrasztja itt is remekül megjelenik, és az előbbi, kolumbiai alkotásnál mindenképpen nézhetőbb is. Nemhiába tartották előtte is esélyesnek, és jobban is megérdemelte volna a jelöltséget.

Izgalom: [** ] Érzelem: [***] Humor: [   ] Mondanivaló: [** ]

ixcanul.png

 

Mexikó: 600 millas  [600 mérföld] - Ha az Egyesült Államokban, kiváltképp Arizonában  nem lehetne olyan könnyen lőfegyvert vásárolni, talán egy országgal arrébb, a mexikói keresztapák sem szereznék be olyan könnyen a muníciójukat, amit csak ügyesen át kell csempészni a határon. Ez utóbbit dolgozza a nagykamasz Arnulfo, mígnem Hank, a szemfüles vámtiszt (Tim Roth) le nem tartóztatja. Az események sora folytán aztán mégis a hivatalos közeg lesz Arnulfo túsza, akit szintén magával visz Mexikóba. A közös út során pedig egyre inkább bebizonyosodik: a maffiaélet egyáltalán nem Arnulfonak való, ellenben Hank remekül kiismeri magát benne.

Zártak már ki filmet a kategóriából azzal, hogy a nagy része nem is külföldiül van, szóval ezt sem értem, hogy maradhatott a szórásban. Pedig egyébként egy jól összerakott, dokumentarista stílusú, nem túl gyors, de legalább hitelességre törekvő alkotás, az amerikai-mexikói határvidékről. Nem akar túl sok mindent belepakolni az alig másfél órába, így van idő a hosszú snittekre és a szereplők mozgó kamerás, real time követésére (kicsit idézve Tim Roth első filmjét, a Made in Britain-t). Ha a Nem vénnek való vidék vagy a Melquiades Estrada három temetése végignézésére rá lehetett hangolódni, akkor erre se lesz nehéz.

 Izgalom: [** ] Érzelem: [*  ] Humor: [   ] Mondanivaló: [*  ]

600.png

 

Kanada: Félix és Meira (Félix et Meira) - Az ortodox zsidó közegben élő, kisgyerekes családanya (ő a Meira) rájön, hogy neki ez mégis túl kötött, ezért viszonyt kezd egy véletlenül megismert, jóval idősebb férfival (ő a Félix). A részletek eléggé túl vannak nyújtva, míg lényeges kérdésekre nem kapunk választ (például hogy kiben mi játszódik és miért pont az), így lényegében végig nincs egy hiteles momentum se. A női főszerepet a pár éve izraeli jelölt - és kicsit ennek az előzményének is tekinthető - Fill the Void-ban felbukkant Hadas Yaron játssza, sőt itt lehet jiddis beszélgetést is hallani, ami nem túl gyakori filmen (bár nyomokban a Saul fiában is előfordul). Összegezve viszont a hagyományok és a szabadság közötti identitásválság már jó régi téma, ám ez most igen gyenge megközelítés volt.

Izgalom: [   ] Érzelem: [** ] Humor: [*  ] Mondanivaló: [*  ]

felix.png

 

További részek: Európa, Ázsia

2 komment

Címkék: brazil afrikai kanadai argentin mexikói kolumbiai etióp chilei dominikai elefántcsontparti uruguayi guatemalai Oscar legjobb külföldi

A bejegyzés trackback címe:

https://zupasta.blog.hu/api/trackback/id/tr338445264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2016.03.06. 11:15:03

Ebből az első az amivel kapcsolatban esetleg felmerülhet bennem a gondolat, hogy megnézem.

eßemfaßom meg áll 2016.03.06. 13:11:00

Benne van a posztban, hogy Saul szóval indexcimlapra érett alkotás.
süti beállítások módosítása